Leijerweerdsdijk 11 | 7461 PN Rijssen
Toen het mechanisch vervoer de paardenattracties vervingen,
werden ook de routes van de postkoetsen opgeheven. Maar een aantal enthousiaste
Engelse rijders besloten op een gegeven moment om de oude traditie voort te
gaan zetten en gingen uit puur enthousiasme met hun vierspannen de
verschillende oude postkoetsroutes rijden in wedstrijd verband.
Het vertrek was vanaf het postkantoor in Londen en er moest met een bepaald
tijdschema worden gereden, want er waren verschillende soorten terreinen waarop
gereden moest worden. Op een heuvelachtig terrein ging het namelijk langzamer
dan over een mooie vlakke weg. Ook waren er onderweg natuurlijke
wegversperringen.
Dus voorafgaande aan de start werden zowel de paarden, de tuigen en de koetsen
uitvoerig geïnspecteerd, want er mocht onderweg niets kunnen gebeuren dat het
tijdschema van de postkoetsen in de war kon sturen. En naast de koetsier ging
er ook een verantwoordelijk persoon mee, die het tijdschema controleerde.
Enkele van de ernstige situaties die de postkoetsen konden
overkomen was bijvoorbeeld een ingestorte brug, een omver gewaaide boom over de
weg en ook gaten in de weg. Deze obstakels of “hindernissen” moesten uiteraard
worden overwonnen om de route verder te kunnen afleggen. Maar door deze
versperringen raakten de postkoetsen achter op hun tijdschema, waardoor de
koetsiers hun aanspanningen soms in galop moesten aanzetten om dit weer in te
halen.
Door deze liefhebberij in stand te houden heeft het er tenslotte toe geleid dat
dit vierspan rijden als discipline bij de paardensport erkenning kreeg en in
december 1968 heeft de Féderation Equestre Internationale (FEI) de opdracht
gegeven aan Sir Ansell, om een reglement op te stellen waarin duidelijk de
disciplines van het vierspan rijden als wedstrijdreglement werden opgesteld.
Deze reglementen werden zo opgesteld, dat er niet alleen wedstrijdbepalingen
voor vierspannen kwamen, maar ook voor twee-, tandem,- en enkelspannen voor
zowel met pony’s als paarden. Inmiddels is het wedstrijd rijden in een
sport van wereldklasse uitgegroeid.
De samengestelde menwedstrijden kregen
reglementair verschillende onderdelen en bestaat nu uit een drietal proeven,
namelijk de dressuurproef, de marathon en de vaardigheid.